tiistai 20. marraskuuta 2012

Vanteet nro. 2

19.11.2012

Alotettiin maanantaina uus homma kun meillä ei ollut tytsyjen kanssa mitään työtä hallin puolella.
Jari antoi meille työksi Mersun vanteet. Meitä kuului sitten tähän vanne porukkaan Sanna, Menni, Joona ja mä. Vanteista piti saada mahdollisimman alkuperäisen näköiset.

Eilen saatiin sitten pestyä vanteet, ensin autonpesupaikalla, lämpimällä vedellä ja sitten käytimme ne pesurissa (n. 15min).




Tämän jälkeen kuivasimme ne ja aloimme säätämään lasikuulapuhaltimen kanssa.



Noh kone oli tukossa ja eikä sen kanssa meinannut mikään onnistua. Ei tullut kuulia eikä sählingin keskellä mikään tuntunut hyvältä. Aikaa meni ennen kun pääsimme puhaltamaan. Kiitos Marikalle ja kolmosten pojille jotka saivat koneen toimimaan :) ..Saimme puhallettua meilkein yhden vanteen kokonaan.




..Ainiin maalaamme myös näiden vanteiden keskiötkin sillä ne ovat aika rupsahtaneita ja maalit on esimerkiksi mun siittä keskiöstä kokonaan pois.



Nyt on luvassa monen päivän lasikuulapuhaltaminen, jatkan kirjoittamista sitten kun pääsemme seuraavaan vaiheeseen!


Perjantai 23.11.2012

Tänään saatiin sitten kaikki vanteet jauhemaalattua. Työ tehtiin samalla tekniikalla kun ensimmäisessä vanne "projektissa" joka lukee toisessa blogi tekstissä.

Täs on kuva vanteesta joka on jauhemaalattu (itse tein tämän).


Nämä vanteet kun jäähtyivät niin aloitimme tästä vielä seuraavaa vaihetta. Se oli sitten suojaaminen.
En ollut aikasemmin vielä mitään tälläistä suojannu, joten haastetta tuli vihdoin.

Tämä suojaamis kerta meni kokonaan uusiksi.
Eli seuraavat kuvat ovat siittä kun teimme suojaamisen vähän väärin.





Lisään ensiviikolla kuvia siittä miten nämä vanteet ovat oikealla tekniikalla suojattu!

...Kerkesimme siis suojata nämä kaikki vanteet oikein ja harmaalla/punasella karhunkielellä vanteen "naama" mattapintaan.

Menni teki oman vanteensa punaisella karkunkielellä ja puolestaan Miikka ja mä mun vannetta molemmilla!
Taii ainakin tässä kuvassa Menniseni tekee punaisella karhunkielellä xD


Ensiviikkoon meni maalaaminen sillä kammioo ei ollut vapaana ja aika meni tiukille!
...Ainiin hiottiin muuten tänään noita keskiöitäkin öö..230:sellä? ja sit punasella karhunkielellä. Maali poies niistä siis!

Ensiviikkoon!

Maanantai 26.11.2012

Tässä on kuvat  oikeaoppisesti tehdyistä suojaamisesta (vanteiden)!
Ero edellisiin oli se, että ne olivat liian löysät ja nämä ovat tiiviit syystä, että maali menisi vain tuohon ns."naamaan".



Noh nuo päälliset olivat viime viikolla jo saatu hiottua joten tänään päästiin sitten maalailemaan.
Ensiksi kylläkin rasvanpoisto/vesi puhdistus vanteiden ns."naamaan". Osku poeka hoitisen mainiosti, kiitos Osku! :)


Joona, Menni, Sanna ja mä maalattiin vanteiden tuo "naama. Ensiksi harso jonka jälkeen 10minuutin haihdutustauko ja sitten toinen kerros.

Siinä Sanna ruiskuttaa harsoa!



Täs on sitten miltä näytti harso!

Menni ruiskuttaa toista kerrosta!


Täs on sitten lopputulos!

Ja sit vaan odottamaan tiistaita!

Nyt kun vanteet ovat valmiit nii ruvimme tekemään keskiöitä. Keskiöt olivat hiottu jo valmiiks öö.. perjantaina nii pääsimme tekemään nekin suoriltakäsin. Pohjamaali oli valkoinen ja pintamaali oli sitten sama mikä oli noissa vanteissa ("naamapuolella"). Ekaks kylläkin se rasvanpoisto! Noh maalaus meni niin, et ensiksi pohjamaalilla tehtiin harso jonka jälkeen 10minuutin haihdutus väli ja sit taas toinen kerros pohjamaalia. Sama homma pintamaalin kanssa!

Siinä Joona ruiskuttaa toista kerrosta pintamaalia!



Nyt vanteet sekä keskiöt odottavat lakkausta!

Tiistai 27.11.2012

Mä olin tän päivän kipeenä joten muut olivat lakanneet kerkiöt sekä vanteet.
Ei ole kuvia eikä mittään.

Keskiviikko 28.11.2012

Tänään oli sitten vuorossa valumien korjausta. Muiden lakkaus ei ollut eilen siis oikein onnistunut yhdessä vanteessa ja sitten muissa oli muita ongelmia. Syynä huono kammio/maalaamo!

Noh ensiksi veimme vanteet hallin puolelle koska maalaamossa ei saa hioo sillä pölyt jää sinne ja sit kun ruiskuttaa nii ne leijailee siellä ja sit maalipintaan tulee sitä pölyä! xD
Hiomme lakkavalumia P600:sella? sekä koko vanteen "naamaa" ja kävimme vaikeimmat kohdat harmaalla karhunkielellä. Itse kävin vielä koko päällisen karhunkielellä lävitse!
Sitten paineilmalla hionta pöly poies. Rasvanpoisto ja eikun ruiskuttamaan!
Jarin ohjeistuksella/avustuksella saimme hienon lakan vanteiden "naamaan"!

Siinä on kuvat kerkiöiden ja vanteiden lakkauksen lopputulos!



Tässä vanteet asiakasta odottamassa eli valmiina! :)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti