tiistai 18. helmikuuta 2014

MUSTANG MACH-1 PROJEKTI I12TP

Tänä vuonna meidän projektiautona on Mustang Mach-1

Mustangin saapuessa halliin katsoimme missä kunnossa auto on päällisin puolin. Suojasimme auton & katsoimme mitä maalipinnan alta löytyy. Paljastu, että auton maalipinnan alla oli sulanutta tinaa. Jouduimme luovuttamaan auton peltisepille. Auton tullessa takaisin suojasimme sen uudestaan.

Tässä välissä päätimme luokan kesken meidän projektipäällikön, markkinointipäällikön ja oppilastyönjohtaja. Projektipäälliköksi valitsimme Sampon. Markkinointipäälliköksi valitsimme Oskun. Oppilastyönjohtajaksi valitsimme Sanna-Marin. Aikataulutimme projektin kulkua mm. sitä, mihin mennessä auton pohjatyöt ovat valmiina, maalipinta valmiina jne.

Kun jatkoimme auton työstämistä, jouduimme poistamaan autossa olleet mustat spray-maalit tinnerillä ja irroittamaan kaikki tiivisteet.

Tämän jälkeen jokainen otti oman paikkansa projektissa. Osat jaettiin ja niitä alettiin työstämään. Laura ja Sampo työstävät auton ovia, Jouni ja Janne konepeltiä, Emmi työstää takaluukkua ja sivupeilejä, loput työstävät autoa.

Autoa alettiin hioa P180:sellä, näin käytiin koko auto läpi. Autoon suihkuteltiin spray-maalia ja hiottiin spraytä pois, että näkee onko jossai lommoja ja kohoumia. Kohoumat nakuteltiin vasaran ja ruuvimeisselin avulla alas. Lommot korjataan kitillä.

Kittaaminen/hiominen jatkuu niin kauan kunnes pinta on suora. Loput jotka eivät osallistu auton pintaan tekevät tosiaan omia määrättyjä osiaan.

Kun auto itsessään oli hyvä siihen ruiskutettiin epoksi. Ennen sitä mustangi puhallettiin ja suojattiin.
Viimeistely käytiin kammiossa eli kuskin ovi laitettiin suojiin yms. tahmaliinalla käytiin läpi. Epoksin maalasi Sampo, Juha ja Juuso.
Mustangi kun siirettiin hallin puolelle niin sitä hiottiin kevyesti  jotta epoksi kuivuisi nopeammin.
Viikonlopun jälkeen sitä hiottiin pitkillä hiomatuilla kauttaaltaan. Spray-maalin avulla eli spray maalia ruiskutettiin pinnalle ja sitä hiottiin ja katsottiin oliko kitin tarvetta, esim. Tarvittavat korjaukset ja pölynpoisto jonka jälkeen suojauksien vaihto, jotta päästäisiin ruiskuttamaan hiomaväri.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti